فصل 6

کاوشگری علمی و آموزش کاوشگری هنر استنتاج

 

سمت و سوی الگو

اساس شیوه ی روی آوری BSCS   آموختن پردازش اطلاعات به شاگردان با استفاده از فنون مشابه با فنون مورد استفاده تحقیق زیست شناسان یعنی شناسایی مساله و سپس استفاده از روش خاص برای حل آن می باشد. تاکید BSCS   بر محتوا و فرآیند پردازش است .

 

اثرات پرورشی و آموزشی

الگوی کاوشگری به شیوه ی علم زیست شناختی آموزش فراندهای تحقیق زیست شناسی ، اثرگذاری بر راه هایی که دانش آموزن اطلاعات را پردازش می کنند ، و پرورش تعهد به کاوشگری علمی تدوین شده است . همچنین ، این الگو احتمالاً می تواند فراخ اندیشی ، و توانایی عجول نبودن در قضاوت و توازن متغیرها را پرورش دهد . به واسطه ی تاکید آن بر محفل پژوهشگران ، می تواند روح همکاری و توانایی کار کردن با دیگران در کاوشگری علمی را پرورش دهد .

الگوهای کاوشگری علمی برای استفاده و کاربرد دانش آموزان تمام سنین پیش دبستانی تا دانشگاهی تدوین شده اند ( متز ، 1995 ) . منظور اصلی آن تدریس فرآیند اساسی علوم ، و همزمان با آن ، تدرس مفاهیم عمده رشته ها تحصیلی و اطلاعاتی است که آن رشته را به وجود می آورند .

 

نمودار خلاصه     1   الگوی کاوشگری به شیوه

علوم زیست شناختی

مراحل :

گام اول : برای دانش آموزان زمینه ی بررسی را مطرح سازید .

گام دوم : دانش آموزان مساله را ساختمند کنند .

گام سوم : دانش آموزان در تفحص مساله را مشخص کنند .

گام چهارم : دانش آموزان راه های توضیح مساله را حدس بزنند .

 

سیستم اجتماعی ( روابط میان گروهی )

الگوی ساختاری متوسط ، و جوی به شدت عقلی و همکارانه دارد .

 

اصول واکنشی

معلم کاوشگری را پرورش می دهد ، داشن آموزان را پیش از تلاش برای شناسایی مطالب به سوی فرآنید کاوشگری می کشاند .

 

سیستم حامی ( منابع و شرایط )

اجرای این الگو مستلزم معلمی انعطاف پذیر و ماهر به فرآیند کاوشگری و ارائه ی زمینه های مساله مورد تفحص است .

 

آینده

در حال حاضر شیوه هایی از کاوشگری در حال پیشرفت است . احتمالاً تفکر شاگردان درباره ی نحوه ی مقوله بندی اطلاعات ، استنباط ، و توسعه استدلال علی موثرتر و مهارت های ترکیبی بیشتر را توسعه می دهد . پاپرت و دیگران دست اندرکار تجربه ی تعداد زیادی شیوه های نو هستند . نظریه های درباره « هوش چندگانه » می تواند راه های جانشین بیشتری برای تفکر درباره ی تفکر را بگشاید .

رایانه ها ، بانک های اطلاعاتی وسیعی که می توانند انواع بسیار پیچیده تر تکوین مفهوم برای تحقیق را اسان سازد و منابع و شرایط بهتر و پیچیده تری را فراهم نمایند در دسترس دانش آموزان قرار می گیرد .  

 

تحقیق

منظور از تدوین آموزش کاوشگری وارد کردن مستقیم شاگردان در فرایند تفکر علمی از طریق تمرین هایی است که فرآیند علمی در زمانی بسیار کوتاه فشرده می سازد . اثرات مرتبط بر آن چیست ؟ شلنکر ( 1976 ) بیان می کند آموزش کاوشگری منجر به افزایش درک علوم ، بهره وری تفکر خلاق ، و مهارت هایی برای دریافت و تحلیل اطلاعات می شود .

 

جهت الگو

اهداف و فرض ها

آموزش کاوشگری در اصل معتقد به آماده ساختن فرد مستقل در یادگیری است ؛ روش آن مبتنی بر مشارکت فعال شاگردان در کاوشگری علمی است . کودکان خود مشتاق و کنجکاو رشد و نمو خود می باشند ، و آموزش کاوشگری توان طبیعی و اکتشافی آن ها را به کار می گیرد ، و به آن ها جهت های خاصی که با آن بهتر بتوانند زمینه های جدیدی را کشف نمایند می دهد . هدف کلی آموزش کاوشگری ، کمک به شاگردان در ایجاد نظم عقلی و مهارت های لازم برای طرح سوال و تحقیق برای پاسخ به آن ها مبتنی بر کنجکاوی خود آن ها است . بنابراین ، ساکمن علاقه مند به کمک به کاوشگری مستقل شاگردان ، ولیدر راهی منظم می باشد . او از شاگردان می خواهد تا درباره ی نحوه ی رویداد حوادث به شکل موجود خود سوال کنند ، و به طور منطقی داده ها را کسب و پردازش کنند . از شاگردان می خواهد تا راهبردهای عقلی کلی را چنان توسعه دهند که بتوانند با آن دریابند که چرا موجودات چنانند که هستند .

 

مروری بر راهبرد تدریس

الگوی آموزش کاوشگری ، براساس عقیده ی ساکمن دایر بر این که افراد انگیزه ای طبیعی برای کاوشگری دارند ، در حول رویارویی عقلانی به وجود می آید . شاگرد با موقعیت شگفت انگیزی مواجه می شود و درباره ی آن کاوش می کند . هرچیزی که اسرارآمیز ، غیرمنتظره یا ناشناخته باشد برای رویدادی ناهمگون مفید است . از آن جا هدف نهایی واداشتن شاگردان به تجربه ی خلق شناخت جدید است ، رویارویی باید بر پایه ی نظریات قابل کشف صورت گیرد .

تاکید این الگو بر آگاهی و تسلط یابی بر فرآیند کاوشگری و نه بر محتوای هر موقعیت دارای مشکل خاص است . هر چند تا اندازه ای بسیار زیاد می توان از این الگو به طور موثر برای کسب و استفاده از اطلاعات استفاده کرد . تاکید معلم نباید بیش از حد بر پوشش مطالب درسی یا « دریافت پاسخ صحیح » قرار گیرد . در حقیقت ،چنی رفتاری مغایر با روح کاوشگری علمی موجود در جامعه ی اندیشمندان بری تحقیق دسته جمعی و توضیحات صحیح تر و بهتر برای پدیده های جاری است .

 

ادامه در یادداشت بعدی