فصل 10

با عنوان : یاران در یادگیری از دو نفری تا گروهی 

هربوت ثلن به بروس جویس (   1996   ) : انسانها در جامعه نمی دانند روش یادگیری چیست و اگر کاری هم انجام می دهند از غریزه اجتماعی می باشد .

نمونه تدریس :

100 که دانش آموزان داده می شود واز آن ها  می خواهد که بر حسب ساخت ، سبک و موضوع دسته بندی کنند و سپس بین گروه های مختلف دانش آموزان مقایسه انجام گیرد تامتوجه  شوند که آیا شاعران در تصنیف همان دسته بندی هارا بکار برده اند یا نه .

معلم فوق  به دنبال آماده سازی دانش آموزان برای کار گروهی می باشد .

 

دانش آموزان در کار گروهی باعث آموزش به یکدیگر و پاداش مشترک و چیرگی در مطالب ، احساسات مثبت به تکالیف ، افزایش روابط بین گروهی ، همچنین شاورز و جویس دریافتند که کار گروهی باعث افزایش یادگیری تا دو برابر و رشد مهارتهای اجتماعی و همدلی یادگیران و کاهش رفتار مخل آمیز و افزایش احساسات خوب و سرعت بهره مندی با پیشینه ضعیف ، جرأت انجام کار افزایش و تمرکز به همکاری ، کاهش غرق شدگی در خود می شود و این منافاتی با تلاش افراد نخبه و موفق فردگرا ندارد و باعث می گردد که کار گروهی به آنها یادداشت و از حقیر شمردن دانش آموزان کمتر موفق جلوگیری می گردد .

 

افزایش کارآیی یاوران : آموزش همکاری

بعضی افراد تکالیف ساده را نیاز به همکاری دانش آموزان یکدیگر نمی دانند . در صورتی که می توان از گروه یاران 2 نفره شروع و با تکالیف ساده و آسان شروع نمودند و سپس گروه ها را به 3 یا 4 نفر افزایش داد .

 

آموزش کارآمدی :

این نوع آموزش کمک می کند که وقتی مربی دستش را بلند می کند ، دانش آموزان همکاری نموده و دستشان را بلند می کنند و چون گروه ها مشخص وسریع سوال و جواب و ارتباط برقرار می گردد و می توان گروه را پس از انجام تمرین و تکالیف مشخص نمود .

 

آموزش برای هم پیوستگی :

ساده ترین روش هم وابستگی تفکر بر فرآیند گروهی و مباحث همکاری اثر بخش با یکدیگر است .

 

تقسیم کار : تخصصی شدن :

روش های متنوعی بوجود آمده تا به دانش آموزان ، آموزش دهد چگونه با تقسیم کار به یکدیگر کمک نمایند و از مهارتهای خود در انجام کار محوله استفاده و شکوفا نمایند .

 

هدف مبتنی به ساختارهای همکاری یا رقابت :

2 نظریه در این باره وجود دارد :

1- جانسون : شواهد به نفع ساختارهای هدف مبتنی به همکاری است .

2- اسلاوین : رقابت بین گروه ها برای یادگیری مفید می داند .

در اصل هر دو این نقل در گروه بندی اجرا می شود چون از یک طرف افراد و یک سری دسته ها تقسیم شده اند و می گشته و از طرف دیگر جهت دستیابی به امتیاز با نمره مشخص گروه ها با هم رقابت می کنند .

 

انگیزش : از برون به درون :

چون دانش آموزان بیشتر به خاطر خود یادگیری همکاری با یکدیگر می کند تا تشویق معلمان سپس در یادگیری به دنبال رضایت درونی خود به حدی انگیزه بیرونی هستند .

 

تفحص گروهی : بنای آموزش و پرورش از طریق مردم سالار :

نمونه تدریس :

تحقیق و مطالعه با طرح درس در کلاس علوم اجتماعی در مورد 177 کشور جهان در مورد جمعیت ، سرانه تولید ناخالص ملی GNP   و میزان فرآورده و امید زندگی آموزش و پرورش ، خدمات بهداشتی ، پایه صنعتی ، تولید کشاورزی ، سیستم حمل و نقل ، استقراض خارجی ، تعادل در پرداخت ها ، حقوق زنان و منابع طبیعی باعث ایجاد انگیزه و سوالات متعدد برای آنها شود و این باعث تفحص عمیق در یکسری مسائل که دانش آموزان اطلاعات ناقص داشتند می شود که معلم پس از تقسیم بندی دانش آموزان به گروههای مشخص در امتیاز گذاشتن اطلاعات جهت یادگیری و رقابت آنها کمک می کند .

جنبش رفتار شیوه مردم سالاری در کلاس درس نخستین کوشش اصلاح آموزش و پرورش کشور است و عکس العمل های بسیاری را برانگیخته است . ولی این موضوع که هدف های تحصیل و اجتماعی هیچ منافاتی با هم ندارند دلیل بر این است که کار گروهی برای آینده دانش آموزان که در جامعه زندگی و کهنه مفید است .

فرآیند مردم سالار بر حسب الگوهای آموزش اشاره به سازماندهی گروه های کلاس برای انجام یک یا تمام تکالیف زیر دارد :

1- ایجاد اجتماعی مبتنی بر روش های مردم سالاری

2- احترام به کاوشگر علمی در ماهیت زندگی و فرآیندهای اجتماعی ( روش علمی و کاوشگری )

3- دست زدن به حل مسئله ای اجتماعی یا بیش افرادی با استفاده از کاوشگری

4- فرآهم آوردن موفقیت یادگیری مبتنی بر تجربه

 

مدرسه در عوض به سوی آموزش عمومی موضوعات علمی جهت گرفته و سازمان یافته است و مقالات آموزشی و حامیان آن . تا اندازه بسیاری ، مایل به تغییر این جهت یا سازمان نبوده اند که با مقدمه به گروهی به یادگیری شاگردان در تمام زمینه ها ، نوشتن آن در دفاتر آموزش بزرگی است .

 

دسته بندی های فلسق :

جان دیویی به لحاظ گذشتن برای ایجاد الگوهای فرآیند مردم سالار شهرت یافته است و کتاب چگونه فکر می کنیم را در سال 1910 نوشت و افرادی همچون هریفش اسمیت با شریک و کاتر و بویه بود بر مردم سالاری تاکید داشتند و هوباورد بر دانشوری علمی تاکید داشت .

همانطوری که با محیط اطراف ارتباط برقرار می کنیم از آن الگو می گیریم به نوعی اجتماعی فکر می کنیم .

هولفیش و اسمیت بر این عقیده اند قدرت مردم سالاری در اختلافات فردی است و مذاکره بین افراد فعالیت عمده ای از مردم سالاری می باشد . و اساس کار کردی مردم سالاری مذاکره درباره تعاریف و شررایط مسئله است که باعث می شود با دنیای خود مذاکره گردد .

اغلب الگوهای نوریس انجام داده که موفق برای کسب نتیجه حاصل از فراگیر است ، در حالتی که الگوهایی که بر فرآیند مردم سالاری تاکید می ورزد به دانش آموزان را می دهند که خود را در معرض مسائل جدید و خلق جدید قرار دهید .

 

جهت گیری الگو :

هدف ها و ها :

دیوید در کتاب مردم سالاری و آموزش و پرورش تاکید و دانش آموزان اولین گروه های کوچ شهروندی هستند که تشکیل گروه اجتماعات بزرگ را تشکیل می دهند پس این بهترین را آماده سازی شهروندان یک جامعه مردم سالار است .

ثلن می گوید که زندگی اجتماعی است و یک موجود اجتماعی می تواند بدون مراجعه به همراهان خود کاری نمی تواند بکند .

کلاس باید همچون جامعه کوچک ، خرده مردم سالار به صورت شود که به حل مسائل مبادرت می ورزد و از طریق مسئله گشایش دانش کسب می کند و به عنوان یک گروه اجتماعی موثرتر می شود .

تلاش هایی در آموزش پرورش هستند ولی این تلاش سطحی بوده و به دنبال محتوای مردم سالاری بوده نبوده است .  

مفاهیم اساسی :

در استراتژی ثلن کاوشگری 2 موفقیت ودارای اهمیت اساسی است :

1- کاوشگری :

کاوشگری با روبرو شدن با مسئله تقویت می شود و از کاوشگری معرفت بوجود می آید . فرآیند اجتماعی کاوشگری را تقویت می کند . قلب تفحص گروهی تدوین برنامه کاوشگری است .

طنین نظریه ثلن ( 1960 ) مطالب مورد توجه کاوشگری به شرح زیر است :

آغاز عمل و تصادف بر فرآیندهای جلب توجه به چیزی ، تعامل با دیگران و برانگیخته شدن توسط آنها بهصورت فردی یا از طریق نوشته هایشان و تدبر و باز سازماندهی مفاهیم و نگرش ها ضمن حصول به نتایج ، شناسایی تفحصان جدید برای انجام ، اقدام و به دست آوردن محصولی بهتر .

معلم باید مسئله ای که می خواهد توضیح بدهد به صورت یک سوال و یک مسئله به شکل ابهام مطرح کند تا مغز دانش آموزان شروع به تفحص و کاووش در این زمینه نماید و باعث سوالات دیگر گردد و در نهایت دانش آموزان جواب های متعدد می دهند که به این طریق افکار در طرح های تازه و خوب تر سازماندهی قرار می گیرد .

 

الگوهای تدریس :

مراحل :

این الگو با روبرو ساختن دانش آموزان با مسئله برانگیخته شروع می شود و سپس دانش آموزان شروع به عکس العمل نسبت به آن سوال و مسائل پیرامون آن می پردازند و معلم دانش آموزان را به سوی قانونمند کردن و سازمان دادن به مسئله برای خود می کشانند و دانش آموزان تحلیل می کنند و بر خودسازمان می دهند و سپس اقدام و نتایج را گزارش می کنند .

 

مراحل الگوی تفحص گروهی :

1- مراجعه با مسئله مطرح شده

2- واکنش به آن کشف می گردد

3- تعریف مسئله ، نقش و تعیین تکلیف و غیره

4- بررسی گروهی و مستقل

5- پیشرفت و فرآیند را تحلیل می کنند .

6- فعالیت با برخورداری از نتایج پیگیری می گردد .

 

سیستم اجتماعی :

سیستم اجتماعیی مردم سالار است و با تصمیمات ناشی از تجربه و یا تاکید گروه در حدود و در ارتباط با پدیده ای مبهم که معلم به عنوان هدف بررسی اداره می شود و جو کلاس جو استدلال ومذاکره است .

 

اصول واکنش :

معلم فقط یک دوست منتقد است و باید تجربه گروه را در سه سطح زیر هدایت و منعکس کند :

1- سطح تکلیف  

2- سطح مدیریت گروه

3- سطح معنی فردی

طنین نظریه ثلن بدلیل اینکه مربی نقشی در این تیم ندارد حساس است و مربی باید در عین حال :

1- فرآیند گروه را تسهیل کند .

2- برای هدایت توانایی گروه به فعالیت های با ماهیت آموزشی پرورشی پا در میانی کند .

3- بر فعالیتهای آموزشی و پرورشی به نحوی که برای فرد در آن تجربه معنا بدست آید نظارت کند .

 

سیستم حامی :

باید سیستم حامی تفحص گروهی وسیع و پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشد و مدرسه دارای کتابخانه خوب و منابع خارجی و ارتباط با افراد صاحب نظر در بیرون مدرسه باشند و یکی از دلایل کمبود این نوع همکاری در کاوشگری مناسب نبودن منابع در شرایط برای حفظ سطح کاوشگری است .

 

کاربرد :

تفحص گروهی مستلزم انعطاف پذیری معلم و سازمان کلاس است .

3 خط جدید از 3 گروه درباره نحوه هدایت الگوهای اجتماعی و چگونگی تاثیرات آنها ، مشاهده بیشتری فراهم می کند :

1- گروه جانسون : بر تکالیف مبتنی بر همکاری ، پاداش های مبتنی بر همکاریی و آموزش همتا میان متمرکز بوده است .

2- گروه اسلاوین :

و اینکه کارهایی که به دانش آموزان واگذار می شود متفاوت باشد و با بازگر نمودن پایان کار باعث بالا رفتن اطلاعات گروه های دیگر شود .

3- شاران هر قدر همکاری شایع تر باشد ، دانش آموزان نسبت به تکالیف یادگیری و نسبت به یکدیگر مثبت میشود . هدف کاوشگری مبتنی بر همکاری ترکیب تکالیف اجتماعی پیچیده و تکالیف برای ایجاد یادگیری تحصیلی و اجتماعی است . اگر این الگو خوب اجرا شود به نظر می رسد هدف ها برسد .